Ved å omforme elvekanten og trekke vannet inn i allmenningene, dannes segmenter langs elvepromenaden som korresponderer med koblingene til resten av Nyhavna i øst. Segmentene legger til rette for tre kvartaler langs elva, Skipperkvartalet i nord, Styrmannskvartalet, og Båtmannskvartalet i sør, med allmenninger mellom hvert kvartal. På østsiden av Transittgata legges bygningsmassen rundt et urbant rom og danner Loskvartalet. Hvert kvartal justeres som en naturlig reaksjon på sin kontekst og beliggenhet.
Nidelva er en viktig grunn til at Trondheim by ligger der den gjør i dag. Elva har i århundrer vært næringsgrunnlag for byen, i senere tid for energiproduksjon, tømmerindustri og havnevirksomhet. Elva er også en ressurs for rekreasjon og biologisk mangfold, med unntak av strekket fra Midtbyen til Transittpiren. Når havnevirksomheten flyttes vekk fra Transittkaia åpnes muligheten for å reparere elvemunningens økosystemer i kombinasjon med nyskapende og attraktive rekreasjonsarealer. I 110% Transittkaia tilgjengeliggjøres vannkanten i et dynamisk system der tidevannet kontinuerlig vil forme opplevelsen av landskapet, skape varierte uterom for mennesker, og gi grobunn for biologisk mangfold.