Prosjektet foreslår en fortetting av dalen basert på et utbedret kollektivsystem som går fra å være linjært strukturert til å bli et gridsystem med knutepunkt som forbinder hele dalen. På denne måten vil alle i dalen gis mulighet til å bo og/eller arbeide innenfor 300 meters radius fra en fortettet kollektiv node. Bedre kollektivnett utløser et potensial til å fordoble Groruddalens befolkning. Med en fordobling av dalens bygningsmasse vil ny befolkning totalt kunne komme opp i 300.000 innbyggere og ha mer enn 100.000 arbeidsplasser (mot dagens ca.165.000 innbyggere og ca. 60.000 arbeidsplasser). Dette vil realisere flere stoppesteder på buss, metro og tog samt hyppigere frekvens på alle tilbud.
Dette nye kollektivgriddet sammenfaller med, og bygger videre på, ideen om en tredje T-bane linje i dalbunnen. I tillegg, og før denne bygges, vil en smidigere, mindre og raskere kollektivbuss type måtte introduseres i dalen. Busslinkene er de som i hovedsak forbinder knutepunktene sammen og det er ikke nok at de har miljøvennlig drivstoff, de må også kjøre oftere og kunne snu og kjøre på mindre veier.
På Furuset knyttes bærekraften opp mot en variasjon i boligtyper, men også i former for eierskap: – selveiere, små sameieenheter og borettslag med bofelleskap, kollektiver, boenhet med annen næring, serviceboliger selvbygging osv. Beregninger i prosjektet viser at antall utomhus bruksflater med høy nytteverdi er like stor etter en fordobling av ny bebyggelse/fotavtrykk. Tidligere grønnflatefaktor på området var på 0.56, men etter fortetting som vist i prosjektet ligger den på 0.64.