The New York Times

The New York Times

Franco Ghilardi er intervjuet av New York Times i forbindelse med deres feature artikkel om vårt prosjekt Eldhusøya og Norske Turistveier.

The New York Times

Utdrag fra artikkelen:

Det vindpiskede kystlandskapet der jeg startet denne reisen kunne ikke sett mer annerledes ut enn denne opprinnelige fjellkjeden. I nærheten av Kristiansund lufthavn i Kvernberget på vestkysten, nær Norskehavet, hadde jeg kjørt mot Atlanterhavet hvor en snublet motorvei, kjent som Atlanterhavsvegen, en utrolig ingeniørbragd, vridd og snudde over øyene, mer som sporene til en berg-og-dal-bane som går høyt over broer mellom de små øyene som ligger nær fastlandet, for så å gå ned igjen for å omslutte kystlinjen sammen med havets rugende, stålgrå, rasende bølger.

Her hadde også en duo av unge arkitekter fra Oslo (Ghilardi & Hellsten Arkitekter) konstruert sin installasjon, kalt Eldhusøya, et prosjekt som inkluderer en forhøyet gangvei som fører rundt en av de pittoreske øyene, og en rute som gir 360-graders utsikt over den tilstøtende broen, sjøbildet og de nærliggende holmene ved siden av, for organisk å bringe dem inn i en ramme av visjon.

«Richard Serra var en av våre inspirasjoner,» sa arkitekten Franco Ghilardi. «Natur, landskapsdesign, arkitektur blir veldig stedsspesifikke. Og vi konsentrerte oss om lokale materialer som det rustfrie stålet de bruker på norske oljerigger fordi vi visste at de ville slites godt over tid selv i ekstremvær.»

Fordi gangveien er både forhøyet og prefabrikkert, er innvirkningen på de naturlige omgivelsene minimal, en av de andre oppdragene til alle installasjonene.

«Vi ble faktisk oppmuntret til å være mer vågale og modige da vi sendte inn designet vårt,» sa Mr. Ghilardi. «Vanligvis prøver kunden å kutte budsjettet og tone ned omfanget av prosjektene våre, så dette var ganske radikalt for oss.»

Se mer her.



Relaterte
artikler

Se flere

Relaterte
artikler

Se flere